Nie mam motywacji do nauki. Co robić?

Ile razy zdarzyło Ci się powiedzieć „nie chce mi się uczyć”? Z całą pewnością, nie raz najzwyczajniej w świecie nie miałaś/eś ochoty do wzięcia książek w rękę. To całkowicie naturalne zjawisko. Wszakże, dla wielu z nas – nauka jest zwykłym obowiązkiem, którego realizacja nie zawsze jest przyjemna.

Nie mniej jednak, zwykłe „nie chce mi się” jest niczym w porównaniu do całkowitej utraty do nauki. Wszak, jej brak może skutkować np. oblaniem sesji czy też nie uzyskaniem promocji do następnej klasy. Jak zadbać o to, aby mieć motywację do nauki? Co zrobić, aby proces ten realizowany był naturalnie? Poznaj pięć prostych wskazówek, które będą dla Ciebie prawdziwą receptą na brak motywacji.

Po pierwsze: Jaki jest Twój cel?
Siadasz do książek i nie wiesz jaki jest Twój cel? Uczysz się w celu uzyskania dobrych rezultatów, ale ich nie precyzujesz? To bardzo często doprowadza do tego, że zadowalamy się tym, co dla wielu innych byłoby niedostateczne.

Z tego też względu, zalecamy precyzowanie własnego celu, ale nie w taki sposób, aby orientować się na wynik, a wykonaną pracę. Doskonale zobrazuje to poniższy przykład:

  • Źle postawiony cel: Dostanę 5-tkę z najbliższego egzaminu z matematyki.
  • Dobrze postawiony cel: Będę się uczył 2 godziny do najbliższego egzaminu z matematyki.

Dlaczego w ten sposób należy stawiać swoje cele? Otóż, nie zawsze mamy świadomość tego czym zaskoczy nas egzaminator. Dlatego też, nie możemy orientować się na wynik, gdyż w przypadku porażki – możemy się zdemotywować na przyszłość. Cel określony w formie czasowej, tudzież – określający „przerobienie” danego materiału – da nam poczucie spełnienia, które jest niezwykle ważne dla naszej motywacji.

Po drugie: Czy posiadasz plan na naukę?
Wydawać by się mogło, że proces nauki zawsze wygląda tak samo: czytanie, powtarzanie, wykonywanie zadań. Nic bardziej mylnego! W zależności od danego materiału – należy zastosować różne metody.

Plan nauki jest niezbędny. Należy go opracować poza czasem przeznaczonym na samą naukę (najlepiej dzień przed, aby uniknąć obniżania celów). Powinien uwzględniać:

  • Formę nauki
  • Czas poświęcony na naukę
  • Efekty nauki

Przygotowując plan – należy wziąć pod uwagę szereg czynników. Należy zadbać o tym, aby nauka przebiegała w spokojnych warunkach, a nasze potrzeby fizjologiczne były w pełni zaspokojone.

Po trzecie: Czy monitorujesz postępy?
Co jest najlepszą motywacją do działania? Pozytywne rezultaty. Dlatego też, przez rozpoczęciem nauki w nowym, odmienionym trybie – warto spisać rezultaty uzyskiwane do tej pory. Nie muszą być one policzalne (nie zawsze bazujemy na ocenach czy też wynikach liczbowych). Warto jednak zweryfikować, jakimi „uczniami” byliśmy do tej pory i jakie wyniki osiągaliśmy.

Następnie, po zastosowaniu planu i systematycznej nauce – sprawdzić, czy daje ona pożądane rezultaty. Przeglądy wyników należy realizować systematycznie – w zależności od toku nauki. Np. osoby uczęszczające do szkół powinny monitorować swoje oceny nawet raz w tygodniu.

Poprzez monitoring postępów – naturalnie wspomagamy procesy motywacyjne. Dobre rezultaty sprawiają, że nabieramy jeszcze większych chęci do nauki, gdyż po prostu zauważamy, że to przynosi wymierne efekty.

Po czwarte: Czy jesteś regularny?
Dowiedziono, że tylko i wyłącznie poprzez regularną realizację danej czynności można zbudować pozytywne nawyki. Oznacza to, że jeśli pragniemy, aby nauka przychodziła w sposób naturalny – musimy realizować ją regularnie. Doskonałym pomysłem jest wyznaczenie stałej pory nauki. Należy również ustalić czas nauki.

Korzyścią systematycznej nauki jest również to, że nasz umysł zacznie pracować wydajniej. Udowodniono bowiem, że osoby, które uczą się regularnie – mają większe zdolności do zapamiętywania, a ich umysł jest mniej odporny na wiedzę.

Po piąte: Czy dbasz o to, by nauka przebiegała we właściwy sposób?
Oczywistym jest to, że podejmowanie trudów nauki w niewłaściwy sposób zakończy się:

  • Demotywacją
  • Brakiem rezultatów
  • Niezadowoleniem

Dlatego też, jednym z kluczowych elementów dbania o motywację do nauki jest… dbanie o to, aby ów proces przebiegał możliwie sprawnie.

Aby efektywnie się uczyć należy zadbać o:

  • Odpowiednie miejsce do nauki (ciche, posprzątane, niedekoncentrujące)
  • Koncentrację (brak czynników absorbujących, tj. wyłączone wszelkie odbiorniki, wyciszony telefon, zamknięty pokój)
  • Zaspokojenie potrzeb fizjologicznych

Sam proces nauki przebiega znacznie sprawniej również wtedy, gdy cieszymy się odpowiednim zdrowiem. Według naukowców znaczenie aktywności fizycznej, diety i ogólnie zdrowego trybu życia dla efektywnej nauki jest bardzo duże. Osoby żyjące zdrowo mogą osiągać nawet o kilkadziesiąt procent lepsze wyniki w nauce, aniżeli osoby prowadzące nieregularny i niezdrowy tryb życia.

 

Pamiętaj: motywacja do nauki to nic innego jak ZDOLNOŚĆ do podejmowania działania. Poza wypracowaniem tej umiejętności, należy o nią bezustannie dbać i sprawiać, by nie wygasała.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *